Saturday, January 23, 2010

Masa ITU...



Assalamualaikum. Salam sejahtera..salam selamat dan salam kebahagiaan.



Alhamdulillah, bersyukur ana kerana ketika ini masih bernyawa. masih mampu bergerak, masih mampu beribadat dan masih mampu berangan dan melaksanakan keinginan ana.



Ketika ana menulis blog ni, ana berada di KLIA, menjemput seorang kawan yang datang dari Kuching. Apa pun, bukan pasal dia dan bukan pasal KLIA pun yang ana nak ketengahkan kali ini. Yang nak ana sebutkan di sini berkenaan dengan masa. Andai diikutkan perancangan, kawan ana sepatutnya sampai di KLIA pada pukul 7.45 malam. Oleh kerana delayed, maka kawan ana sampai hampir pukul 2.00 pagi. Dan perancangannya ana akan terus bertolak pulang ke Terengganu, tapi perancangan kita sebagai manusia tak semestinya akan sama dalam pelaksanaannya.



Ana sepatutnya sampai ke rumah sebelum pukul 2.00 pagi kerana telah berjanji untuk berjumpa seseorang. Oleh kerana kelewatan jadual sendiri, maka semuanya terus didelayedkan.

Perancangan ana untuk menyiapkan laporan praktikal ana pun turut delayed. Pendek kata, semua delayed. Kalau nak dikira dari segi masa dan tenaga, memang ana dah kalah. Whatever pun, dalam setengah jam lagi, ana terpaksa drive pula untuk pulang ke kampung. Kalau diikutkan tenaga ni, memang ana dah tak mampu lagi. Nak tak nak, ana perancangan yang telah dibuat jauh dari timingnya.



Tapi janji dan ketentuan Allah s.w.t tidak pernah delayed kan? Alhamdulillah, semua perancangan ana pada-Nya tak didelaykan. Semua dah diselesaikan terlebih dahulu. Cuma teringat pada pesanan orang tua. "Kita pergi biarlah tanpa berhutang apa-apa". Wang ringgit mungkin dapat dibayar, tapi pada masa...masih adakah hari esok untuk kita?

No comments:

Post a Comment