Wednesday, December 16, 2009

Aku Dan Ganti Nama..

Seorang atlet lumba basikal telah beralih arah menjadi atlet badminton. Adakah sama corak permainan dan peraturan serta strategi untuk mencapai kemenangan? Kalau sama pun, adakah dia dapat menguasai keseluruhannnya dalam masa yang sehari dua? Tentunya memerlukan masa yang panjang dan latihan berterusan serta istiqamah dalam niat dan perbuatan.

Menyentuh soal ini, apa sahaja yang baru dan diluar bidang kita diluar kebiasaannya memerlukan masa dan suasana yang sesuai untuk kita menguasianya. tempoh penguasaannya pula bukan sekadar sejam dua, sehari dua tapi mungkin seminggu, sebulan atau tidak setahun dua. Bergantung pada indiviudu tersebut menurut keupayaan dan kemampuannya. Kalau mungkin pola pemikiran setanding Leonardo da Vinci, andai kemampuan sesasa Muhammad Ali atau kepetahan mengungkap kata seindah lirikan cinta Shah Jehan untuk isterinya, tidak mengapa. Tapi masih adakah?

Ada seorang hamba Allah merangkap kawan aku, ada menegur 2 hari lepas. Katanya, sebagai seorang yang terlibat dalam arena pendidikan, sepatutnya laras bahasa da gaya penyampaian kita mesti berbeza. Mesti ada ciri dan perlambangan seorang yang telah diketahui statusnya yang dihormati. Teringat kepada kata-kata seorang pensyarah aku, Haji Ritzuan dengan katanya, " Ke mana kita pergi, di mana kita diletakkan dan dari mana kita datang, biarkan tubuh badan kita yang menceritakan tentang kita, tapi bukan mulut kita." Fikir2 balik, macam tengah kena soal dengan Mungkar dengan Nakir la pula.

Ironinya, dipendekkan cerita. Apa yang aku nak sampaikan di sini, penggunaan kata ganti nama 'aku' tidak sesuai untuk aku merangkap owner blog ni la tidak sesuai aku gunakan sebagai seorang warga pendidik. Alasannya, apa sahaja mesti bersantun dan bersopan untuk seorang guru. Mungkin ada kebenarannya. Bukan menurut kata atau aku jenis yang mudah dipengaruhi. Tapi kadang-kadang pandangan mereka yang lebih arif perlu juga diambil kira.

Kalau dilihat dari aspek bahasa, ganti nama aku, saya mambawa maksud yang sama. Cuma mungkin 'rasa' pada nilai perkataan tersebut yang berbeza. Kalau diguna pada apa jua jenis ayat dan pertuturan sekalipun, maksudnya tetap sama. Tiada perbezaan langsung. Cuma yang pasti soal nilai, moral dan adat diambil kira, maka timbullah pertikaian. Apa pun, perbezaan jangan dijadikan lawan tapi jadikan sempadan ketika penilaian dan panduan jika iainya kebenaran.
http://tatabahasabm.tripod.com/tata/gantinama.htm

Biasalah, orang Melayu amat menitikberatkan soal ini. Apa pun, pada yang menegur dan mengkritik, terima kasih yang teramat sangat. Mulai hari ini, aku tiada lagi (Kumpulan Rusty Blade nyanyi lagu Tiada Lagi Aku, tiada kena mengena dengan masalah di sini) digunakan. Insyallah, perubahan ini pun tidak akan membawa kerugian pun pada ana. Ana?!! Kata ganti nama dalam Bahasa Arab yang membawa maksud saya akan ana praktikalkan. Kadang-kadang saya, terkadang kami dan kadang-kadang sekali lagi ana akan membahasakan diri ini.

Andai ada kesilapan di sini, tolong lah tegur ye. Kalau ada guru bahasa Melayu kat luar sana, amatlah dialu2kan komen anda.

Maklumla..blogger baru belajar.

No comments:

Post a Comment